bakgrunnsbilde flekkbakgrunnsbilde flekk
Kristian på tur i fjellet

Christian Kirkefjord

Christian Kirkefjord er et universal-geni når det gjelder sykling

Han kom til verden i 1975 som yngst av 4 brødre. I dag bor han på Liertoppen, mellom Oslo og Drammen med sin kone, som er utdannet Idrettsfysiolog og en sønn på ett år. Han har i en årrekke jobbet for Aker Solutions i Bergen, og jobber der i dag for dem i Oslo, etter et par år i utlandet ansatt hos ABB.

Med en far som gjennom årene har vært en ekstremt aktiv utøver, var dette med på å forme interessen for sport og idrett. Å være yngst betydde selvfølgelig å begi seg ut på samme turer som sine eldre brødre, selv om dette til de grader nok ble vel ekstremt! Men resultatet ble en fysikk som tålte det meste, og som la grunnlaget for at det meste innen utholdenhetsidrett ble en lek.

Gjennom oppveksten var det først fokus på aktiv konkurranse innen langrenn, før interessen for løping tok overtaket, og det ble mange runder på Fana Stadion, først for Gneist, så for storklubben BFG Fana. Christian gikk også aktivt på langrenn og skiskyting, men å fortsette på nasjonalt nivå bosatt i Bergen med ofte snøfrie vintre ble for krevende.

Christian deltok i og vant sin første Triathlon som 16 åring, både sin klasse og totalt, og har erfaring fra både vanlige og langdistanseritt som Jotunheimen Rundt, Vætternrunden og Mallorca 312, som med sine 4500 høydemeter er en skikkelig utfordring.

Sykling – og bygging / modifisering av sykler

Sykling var hele tiden en faktor. Allerede som 12 åring satt han sammen sine egne sykler, og det første rittet ble vunnet i en alder av 13 år, inkludert en fin pengepremie fra Sparebanken Vest. Som 15 åring syklet han fra Stavanger til Skien langs kysten sammen med en kamerat.

Fokuset gikk etter hvert mer over på offroad sykling, og spesielt det tekniske aspektet var viktig, med stadig modifisering, og «custom» bygging. Det som kom direkte fra forhandler, skulle alltid forbedres og justeres for å passe bedre. Han var en av de første som syklet konkurranse med selvbygget 29er, med dekk og slanger gitt direkte av den tidligere XC proffrytteren, Rune Høydahl sin sponsor.

Han er ikke bare «et vidunderbarn» - nær sagt - når det gjelder å bygge sykler, med det tekniske, modifikasjon rundt vekt og aerodynamikk. Han har også lang erfaring med aktiv bruk av watt og pulsmåler for å analysere data fra trening og ritt og se dette i sammeheng med treningsoppsett og forberedelse til ritt.

Christian har bestetid i sykkelrittet Bergen-Voss på 4.12, og det holdt til 5. plass, noe som er imponerende når sesongens treningsgrunnlag på sykkel forut for rittet var knappe 1500 km.Han har også noen resultater fra Vestfold Rundt hvor bestetid på Vestfold Rundt holdt til en topp 12 tid.

Bestetiden på 10 km gateløp er på respektable 32 min, så løpeferdighetene er på plass også

Han har den dag i dag en Vo2 max på 78ml/kg. Til vanlig i rittsesongen går han ned til en vekt på ca. 72 kg. Han har vært nede i 69 kg, men det var litt vel ekstremt

Han fikk et år økt O2 opptak fra 67 ml/kg/min til 78 ml/kg/min/kg fra januar til juni målt på sykkel, noe som var den høyeste økningen de hadde registrert hos SIB laboratoriet Bergen. Han mener selv mye av grunnen til det var at frem til januar så løp han stort sett bare, så sykkelmuskulaturen var ikke «helt der». Men så frem til juni ble det mer sykkel, så da fungerte det bedre på testen.

Universal-geni når det gjelder sykling, det sykkeltekniske og utstyr.

Christian er et universal-geni når det gjelder sykling, både når det gjelder å trene riktig, riktige forberedelser, taktikk i ritt og marginale forbedringer. Det er mye som spiller inn, og det hjelper lite å være knallform om sykkelen er satt opp med feil giring i f.eks. et kupert ritt som Voss – Geilo, der en skal opp Måbødalen, eller at de brenner av for mye tidlig i rittet.

Christian har også i en periode bygget sykler, og spesielt hjul, under eget merkenavn og har sittet på innkjøpssiden for en av Europas største sportskjeder.

Han er – før han trer inn i samarbeid med PG Treningslab - teknisk veileder og support for en cyclocross utøver i Sverige. Han ligger på 5. plass så langt i sesongen og er kvalifisert til EC ritt. Christian bygget før 2020-sesongen ny custom tilpasset sykkel for ham, i forhold til den han fikk fra sin sponsor, hvor vekten også gikk ned med 800 gram. «Jeg så fort at han både satt feil på sin sponsorsykkel, og at det var mye å spare for han, og på CX rundbaneritt er det veldig spesifikke behov sykkelteknisk ut ifra design på banen, hvor også dekkvalg er enormt viktig ut ifra forholdene», forteller Christian.

Vekten på sykkelen er noe som opptar syklister. Christian har sin egen custombygget Cannondale Evo på 5,2 kg og er i gang med et nytt prosjekt basert på en Focus Izalco ramme som vil veie 4,7 kg, men som samtidig er for vanlig bruk, ikke bare et utstillingsprosjekt som ikke tåler å bli brukt.

Ikke undervurder aerodynamikk!

For å anskueliggkjøre hva man kan tjene på aerodynamisk modifisering, kan vi for eksempel ta for oss Vætternrunden i Sverige. Det er 312 km og verdens største landeveisritt. La oss si at en skal sykle på 8 timer. Da vil en på 75 kg måtte ha i snitt ca. 300 watt. Om en da kan spare 20 watt på å sitte mer aerodynamisk, så er det en enorm besparelse på energiforbruket over så mange timer. 20 watt = en aero hjelm i forhold til en vanlig tradisjonell sykkelhjelm.

En sykkel som Christian tidligere har modifisert, ble testet i vindtunnelen hos Boardmann England. Den kom ut som den nest mest aerodynamiske landeveissykkel de frem til da hadde testet.

Aerodynamikk må sees på som en helhet, sykkel, oppsett, hjul, bekledning, sittestilling og ikke minst posisjoneringen i feltet. Å tenke aktivt på dette gjør at en kan ha store besparelser gjennom et ritt, og dermed resultatet.

Kjedevoks og Ultrasonisk delevasker

Kjedevoks i stedet for kjedeolje er noe flere har begynt å få øynene opp for. Men etter å ha sett seg lei på å betale dyrt for et relativt enkelt produkt, har Christian designet sin egen kjedevoks. Han har brukt ingredienser som blant annet molybden og grafitt, for å øke prestasjonen og redusere friksjon. For å sørge for at alt av deler er fritt for skit, olje og annet som øker friksjon og slitasje, benytter han aktivt ultrasonisk delevasker, noe som også sparer tid og energi. Slike spesialkjeder og voks vil også bli tilbudt kunder hos PG Treningslab

Å balansere trening, jobb og familie samt motivasjon

For å bli en god syklist må en trene mye heter det, noe som ofte skaper en konflikt mellom andre interesser og ansvar. Christian har et enormt fokus på å trene riktig, effektivt og konstruktivt, samtidig med at motivasjonen skal holdes oppe, spesielt i de mørke vintermånedene, eller når det er stress å rekke fellestreningen med klubben. Alternativ trening er også noe Christian er opptatt av, samt vekttrening for å styrke muskulaturen. For ikke å glemme skadeforebyggende arbeid.

Sykkelritt, før og under

Christian ser mye verdi å forberede seg til et ritt, analysere løypen, oppsett av sykkel, hvilke hjul, dekk og giring, sittestilling, inntak av ernæring gjennom rittet, tenke på hvor en bør ligge i feltet utifra løypen, bekledning og andre faktorer som spiller inn. Det mentale betyr også mye. Og evnen til å sette seg delmål er noe som Christian aktivt benytter på lange ritt.

Kurs, delstudier, instruktørjobbing, treningsledelse og crossfit

Det første teoretiske grunnlaget for idrettsledelse ble lagt gjennom kursing hos Luftforsvarets Befalsskole, og bygget videre på gjennom delstudier på Universitetet i England. Der har han en Bachelor grad og 2 Mastergrader. Gennom studiene jobbet han også som instruktør og veileder på universitetets treningssenter og badeanlegg. De fleste årene der var med fokus på crossfit, og han bygget opp en solid fysikk på 90 kg.

Han har også vært daglig leder på High Energy treningssenter, og jobbet som instruktør hos SATS.

Ekstremsport – Europamester i rafting!

Han har videre drevet med ekstremsport som fallskjerm og basehopp, DH sykling. Faktisk har han vunnet EM i rafting! Han jobbet lenge for Voss Rafting, og er naturlig nok da sertifisert instruktør innen elvesport. Tilbake i 1998 var han en av grunnleggerne for Extremsportveko på Voss, som nå har blitt et internasjonalt arrangement, som de fleste kjenner til her i Norge.

Han er sertifisert livredder pga. jobben som rafting guide.

Triatlon – et naturlig satsingsområde

Med hans medvirkning i PG Treningslab, ønsker vi også å henvende oss til utøvere innen triatlon, som vil ha god treningsveiledning og oppfølging, både når det gjelder formbygging og sykkelteknisk.Det er et helt naturlig satsingsområde fremover, når vi nå har Christian med på laget.

Temposykler er også noe som Christian har syslet med. Det er et område hvor det er viktig å finne en optimal balanse mellom aerodynamisk posisjon, og det faktum at en under Ironman konkurranser skal sykle 180 km, og at komfort også er en faktor. Hjulvalg utifra forholdene er også viktig, og er noe som kan være en avgjørende faktor.